Jak sól drogowa wpływa na opony i jak można je konserwować?

Kiedy nadchodzi zima mówi się, że znów zaskoczyła drogowców. Wtedy zaczyna się wielkie odśnieżanie dróg i sypanie ich solą drogową, która nie pozostaje bez wpływu na środowisko naturalne, ale i nasze ubrania. Jak wpływa na opony? Tego dowiecie się z naszego poradnika. Podpowiemy też, jak można dbać o opony zimą.

Dlaczego stosuje się sól drogową?

Oczywiście sól drogowa to nie to samo co sól kuchenna, choć sól, czyli chlorek sodu zawiera w swoim składzie. Jednak oprócz niej jest jeszcze domieszka chlorku wapnia. Taka mieszanka powoduje, że lód topnieje, a droga jest zabezpieczona przed zamarzaniem nawet przy temperaturze minus 20 stopni Celsjusza. Niestety sól ma negatywny wpływ na środowisko, negatywnie wpływa też na karoserię i podwozie samochodów, zakwasza i wysusza glebę przez co rośliny usychają, a dziko żyjące zwierzęta mają trudniejszy dostęp do żywności. Z tego właśnie powodu Szwecja i inne kraje skandynawskie soli drogowej nie używają. Testowane są różne rozwiązania, jak podsypywanie piaskiem i żwirem.

Czy są alternatywne środki antypoślizgowe i antyzamrożeniowe dla soli drogowej?

Poza wspomnianym drobny żwirem wymieszanym z solą, który nie sprawdza się w przypadku dużego natężenia ruchu, inną możliwością zapobiegania oblodzeniu może być stosowanie chlorku wapnia lub chlorku magnezu bez dodatku sodu. Te rozwiązania generują jednak znacznie większe koszty, dlatego nie są stosowane. Szacuje się, że koszty publiczne wzrosłyby 8-krotnie, dlatego przynajmniej w Polsce takiego rozwiązania w najbliższej przyszłości trudno się spodziewać. Najskuteczniejsze jest oczywiście stosowanie pługów śnieżnych, jednak ich jazda non stop po drogach powodowała by znaczne zastoje w ruchu, stąd są użytkowane przy naprawdę dużych opadach czy jako uzupełnienie dla sypania mieszanką soli z chlorkiem wapnia.

Jakie szkody sól drogowa wyrządza w oponach przemysłowych, do samochodów osobowych i ciężarowych?

Już wiesz, że chlorek sodu szkodzi elementom metalowym w samochodzie. A jak jest z gumą, czyli oponami? Trzeba wiedzieć, że im także szkodzi sól drogowa, zwłaszcza gdy są już wyeksploatowane. Jakie zatem mogą pojawić się uszkodzenia na powierzchni opon przemysłowych, do samochodów osobowych czy ciężarowych? Sól osadza się między blokami. Wnika do opasań stalowych i drutówki co prowadzi do ich korodowania. Osłabia to integralność opon, a w skrajnych sytuacjach prowadzi nawet do separacji bieżnika. Ma degradujący wpływ także na odkryte nitki kordu. Gdy opona nie jest regularnie czyszczona z solnych zanieczyszczeń, bardzo często można więc zaobserwować pęknięcia między klockami bieżnika, czy uszkodzenia w strefie stopki.

Jak można zadbać o opony zimą i jak je zabezpieczyć?

Przede wszystkim nie należy doprowadzać do bardzo dużego zużycia opon, które sprzyja uszkodzeniom spowodowanym przez sól. Zatem, gdy posiada się wysłużone opony w ciągniku, warto zakupić nowe opony przemysłowe w sklepie internetowym, gdzie dostępne są w atrakcyjnych cenach. Na pewno warto zimą regularnie kontrolować stan ogumienia. Gdy wymienia się opony letnie na zimowe, a teraz jest już właściwie ostatni dzwonek, to warto zlecić weryfikację takich opon w warsztacie wulkanizacyjnym. Dzięki temu mogą one jeszcze zostać poddane regeneracji, jeśli wykryte zostaną jakieś usterki. To zapobiegnie późniejszemu korodowaniu. Oczywiście należy opony dokładnie myć i to jak najczęściej w sezonie zimowym. Tutaj trzeba to robić albo we własnym ogrzewanym garażu ze spływem do kanalizacji albo w ogrzewanej myjni samochodowej ręcznej, jeśli taką uda się znaleźć. Gdy żadne z powyższych nie jest możliwe, to pozostaje czekanie aż temperatura wzrośnie powyżej zera i woda nie będzie zamarzać. Wtedy można udać się na gruntowne mycie opon. Przed ich składowaniem, czyli po wymianie również należy je oczyścić. W ten sposób zwiększa się ich trwałość na kolejny sezon. Można je dodatkowo zabezpieczyć dedykowanymi środkami do ogumienia.

Sól drogowa jest bardzo zdradliwa dla środowiska, ale i samochodu. Części metalowe, jak karoseria czy alufelgi można zabezpieczyć przed zimą woskiem albo wykonać powłokę ceramiczną na karoserię. Dzięki temu wpływ soli drogowej na degradacje lakieru i metalu będzie mniejszy.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij